Nieuwsbericht Februari 2023

Geplaatst op 03-02-2023  -  Categorie: Algemeen

wiert-omta

Nieuwsbrief

Zaterdag 28 januari was er weer de traditionele Oranje wandeltocht. Al decennia kunnen leden van onze vereniging en andere belangstellenden deelnemen aan deze tocht die omdat hij altijd wordt gehouden op de zaterdag dichtbij de verjaardag van prinses Beatrix de naam Oranje tocht heeft gekregen. Er waren dit jaar twintig deelnemers. Dat lijkt in eerste instantie best veel maar, als je daar de dienstdoende vrijwilligers en een aantal bestuursleden aftrekt blijven er maar weinig echte deelnemers over. Dat is jammer. Jammer omdat er veel werk wordt verzet voor organisatie en verzorging. Reden voor het bestuur om eens goed na te denken over welke activiteiten willen onze leden en welke worden leuk gevonden. Daarom wordt er gewerkt aan het samenstellen van een aantal vragen en die te verzamelen in een enquête. Het bestuur heeft behoefte aan duidelijkheid. Leven bepaalde activiteiten die al vele jaren georganiseerd worden nog wel en is er sowieso behoefte aan ledenactiviteiten? Wij denken dat die laatste behoefte er echt wel is en we willen daarom de discussie met de leden aangaan. Hoe, wat, welke en wanneer en kunnen we dan ook rekenen op de leden zich beschikbaar te stellen voor organisatie en ondersteuning?

Het is kortom een zorg die ons bezig houdt. Willen we activiteiten, doen we mee en zetten we ook de schouders er onder? Niets doen is ook een optie maar niet wat je van een vereniging mag verwachten. Het bestuur wil er nog geen druk op zetten maar vraagt de leden wel om duidelijkheid.

Ondanks de grotere zorg van zoals hierboven omschreven gaat het clubhuis zondag 5 februari open met als extra attrctie pannenkoeken. Kom gezellig voor een glaasje en overheerlijke pannenkoeken.

Op vrijdag 17 februari houdt Meindert de Jong een lezing over zijn “varend leven”. Bekend is dat hij al vanaf zijn derde met zijn ouders ging varen en dat de rest van zijn leven is blijven doen. Van Meindert kun je zeggen: hij is altijd aan boord en gaat heel vaak varen. Hij is niet overal geweest maar wel in heel veel havens in een groot aantal landen. Hij heeft veel beleefd en meegemaakt. Kan daar ook zeer onderhoudend over vertellen. Zijn verhaal is dan ook een mix van belevingen, waarschuwingen, lessen maar vooral ook het plezier dat je kunt hebben aan de watersport. Meindert heeft vele jaren cursussen gegeven voor het vaarbewijs. In zijn inleiding zal dan ook aandacht besteed worden aan veilig en verantwoord varen.

Een grote activiteit gaan we zeker wel plannen en dat is ons vijftigjarig bestaan. Dat mag niet ongemerkt voorbij gaan. Een commissie is benoemd en begint komende week met de werkzaamheden. Het is nog lang niet duidelijk hoe het vorm gaat krijgen. De commissie zal ongetwijfeld ook leden benaderen voor ideeën en aanpak. Het bestuur wil wel een ruim budget ter beschikking stellen. We vieren zelden onze verjaardag dus met vijftig jaar kan er wel wat extra af.

Op dit moment is nog geen coördinator Jeugdzeilen gevonden. Zij of hij is er natuurlijk wel maar heeft zich nog niet gemeld. Toch blijven we zoeken en roepen de leden op eveneens rond te kijken naar  zo iemand. Jeugdzeilen was tot heden een groot succes, de randvoorwaarden van instructeurs, boten, veiligheidsmateriaal en het clubhuis zijn aanwezig. We zoeken alleen iemand die wil coördineren. Dat is geen zware klus. Zeker niet met die overenthousiaste kinderen maar het moet wel gebeuren. In het ergste geval, ik hoop het niet, stopt deze activiteit en moeten we de boten verkopen.

In eerdere nieuwsbrieven schreef ik over de trage betaling van rekeningen. De penningmeester is daar heel druk mee geweest om iedereen te vragen de rekeningen te voldoen. Het lijkt op een wanbetaler na te lukken. In het bestuur hebben we van gedachten gewisseld om over te gaan op incasso. Dat zou veel werk schelen en betaald moet er toch worden. Het bestuur wil nog niet zo ver gaan maar houdt het wel in gedachten. Het is aan ons leden om incasso te voorkomen.

Op de ALV in april komt het bestuur uiteraard met de liggelden voor komende zomer. Op dit moment kunnen we er nog niets over zeggen. We hebben nog geen voorstel van Jachthaven Strand Horst gekregen.

Ik wens de leden succes en plezier met de voorbereiding op het zomerseizoen en met hun aanwezigheid van tal van activiteiten.

Wiert Omta

Voorzitter Watersportvereniging Ermelo