Artikelbeheer: https://help.e-captain.nl/ledenbeheer/artikelbeheer
Leden en artikelen: https://help.e-captain.nl/ledenbeheer/leden-en-artikelen
Factureren: https://help.e-captain.nl/factureren/module-factureren
Verhuurobjecten: https://help.e-captain.nl/verhuurobjecten/verhuurobjecten
Testen zonder gevolgen
Als je gaat factureren (kies in hoofdmenu Factureren) selecteer je eerst wie (de leden die het betreft) en vervolgens wat (de artikel-categorie) je wil factureren.
Als je dan klikt op de knop Uitvoeren worden pro-forma factuur-regels aangemaakt voor de gemaakte leden/artikel selectie. Elke pro-forma factuur kan je inzien, waarna je de sessie kan afbreken met de knop Terug en waarbij er dan niets is gebeurd, alles is gedaan als test zonder dat er iets is vastgelegd.
Basis voor facturatie: artikelen
Een factuur wordt aangemaakt obv artikel-regels. Artikel-regels worden in veel gevallen (contributie, ligplaats, ..) automatisch aangemaak, maar ze kunnen ook adhoc worden aangemaakt.
Aangemaakte artikel regels zijn per lid in te zien op het leden-tabblad Artikelen.
Er zijn binnen eCaptain meerdere mogelijkheden voor het factureren vd contributie. Bij ons van toepassing: Bereken contributie op basis van soort lid.
De contributie per soort lid wordt vastgelegd in: Beheercentrum->Contributie->Onderhoud soort lid. Let op:
Factureren
Kies in hoofdmenu Factureren, kies bij Wie wilt u facureren Alle factuurleden en bij Wat wilt u factureren Alle contributieregels. Daarna wordt gevraagd naar het Atikel jaar.
Check de overige vragen en druk op de knop Uitvoeren
In Beheercentrum->Verhuurobjecten->Categorieën definiëren hebben we opgevoerd:
Testje
Ik heb voor mijzelf (G16) de winter ligplaats in de visuele planner opgevoerd. Dat ging handmatig, moest relatie zoeken en daarna object opgeven. Daarna zie je:
Als ik vervolgens in het hoofdmenu kies voor Factureren met Selectie alle objectregels en Seizoen=Winterseizoen dan komt deze factuur (en alleen deze) tevoorschijn.
Artikel omschrijving
De omschrijving van dit artikel was aanvankelijk nietszeggend. Mbv de helpdesk weet ik nu dat je de omschrijving naar believen kan aanpassen
Ga naar Beheercentrum->Verhuurobjecten->Categorieen definieren.
Kies voor Boxen en dan voor Geavanceerde weergave. Nu zie je bij Format voor artikelregels mogelijkheden om extra velden op te nemen, die dan ook op de factuur verschijnen. Mooi!
Factureren
Kies in hoofdmenu Factureren, kies bij Wie wilt u facureren Alle factuurleden en bij Wat wilt u factureren Alle objectregels. Daarna wordt gevraagd naar het Atikel jaar en het te factureren seizoen.
Check de overige vragen en druk op de knop Uitvoeren
We hebben afgesproken dat we stroom als volgt administreren:
Het aanpassen van de prijs per KWh gaat als volgt:
Ga naar Ledenbeheer->Artikel beheer en pas de prijs van het stroom-artikel aan.
Standaard artikel factureren gaat eenvoudig.
Je ziet op het tabblad Artikelen de nieuwe regel, die je op de gebruikelijke manier kan factureren.
Deze regel kan je hier ook weer verwijderen, er wordt dan niets opgeslagen.
Als je dit artikel daadwerkelijk wil factureren:
Je komt nu in het scherm Factuur -afdrukken- . Hier kan je:
Standaard artikel naar meerdere leden
Als je meerdere leden in 1 keer hetzelfde standaard-artikel wil factureren dan kan je dat op bovenstaande wijze doen, lid voor lid, maar je kan ook eerst 1)alle betreffende leden selecteren en daarna 2)mbv Collectief wijzigen een artikel-regel aan die leden toevoegen en 3)die op de standaard manier versturen.
1 Selecteer in het leden-overzicht de leden die de factuur met standaard-artikel moeten ontvangen; doe de selectie op je eigen manier; vergeet niet de vinkjes te zetten.
2 Klik op de knop Collectief wijzigen (bovenaan); je komt in een scherm met het kader Bewerking.
Ter info staat daar het aantal geselecteerde leden.
Kies dan bij Bewerking onder het kopje Artikelen voor Artikelregel koppelen. De keuze Koppel product verschijnt.
Kies nu het te factureren artikel, beantwoordt eventuele rest vragen en klik op Uitvoeren.
Er wordt om een bevestiging gevraagd en bij Ja wordt de gekozen artikel-regel bij alle geselecteerde leden op het tabblad Artikelen toegevoegd.
3 Ga nu naar Factureren om de zojuist aangemaakte artikel-regels te factureren.
Adhoc iets factureren gaat eenvoudig.
Je ziet op het Artikelen tabblad de nieuwe regel, die je op de gebruikelijke manier kan factureren.
Deze regel kan je hier ook weer verwijderen, er wordt dan niets opgeslagen.
Als je dit artikel daadwerkelijk wil factureren:
Je komt nu in het scherm Factuur -afdrukken- . Hier kan je: