Mailing algemeen

Het is relatief eenvoudig om een mailing vanuit eCaptain te versturen. Je moet wel weten wat je doet, voordat je het weet stuur je iets naar teveel of de verkeerde personen en/of vanuit een verkeerde postbus. De mailing module is namelijk lekker flexibel.

Om te kunnen mailen moet je:

• weten hoe je een bericht aanmaakt; daarbij kan je gebruik maken van een eerder gemaakt template.
  • leden kunnen selecteren mbv de ledenoverzichten.
  • rechten hebben om een mailing te kunnen aanmaken/versturen.

Mailbericht maken

Concept mailbericht maken

Kies Mailing in het hoofdmenu en je ziet een aantal mappen, zoals Concepten, Templates, Verzonden items, ...

Klik op Concepten en je ziet eerder aangemaakte en nog niet verzonden concepten.

Klik op + om een nieuwe concept te maken; je komt in een scherm met Visuele editor en Eenvoudige editor.
Hier moet je een keuze maken.

Eenvoudige editor

Deze heb ik tot nu toe gebruikt.
Als je deze wil gebruiken kies dan bij Kies eenvoudige editor template wat je wil (met of zonder template)  en klik op de knop Verder.
Je komt nu en de eenvoudige editor.

Het gebruik van de eenvoudige editor wijst zichzelf en wordt hier niet toegelicht.
Geef je bericht wel een passende naam, onder die naam wordt het bericht opgeslagen in de map Concepten.

Onderaan staan 3 knoppen:

Opslaan en Terug spreken voor zich, Ontvangers koppelen wordt hierna toegelicht.

Visuele editor

Visuele editor uitleg

Concept bericht versturen

Hoe verstuur je een bericht in de map Concepten naar 1 of meer leden?

Klik in map Concepten op het eerder aangemaakte concept. Je kan het bericht nu uiteraard nog aanpassen.

Klik onderaan op de knop Ontvangers koppelen en je komt in het Mailing versturen tussenscherm, waarin staat dat er nog geen ontvangers zijn gekoppeld (of wel als je dat al eerder hebt gedaan en het concept nog niet hebt verstuurd).

Klik op Klik hier en je komt in je standaard Ledenbeheer overzicht.
Selecteer daar naar welke leden je bericht moet worden verzonden met de middelen die je daarvoor ter beschikking staan. Zie daarvoor bij Ledenbeheer. Toch even als voorbeeld de leden op de interne wachtlijst:

• Kies het overzicht Wachtlijst
  • Onder het kopje Wachtlijst: kies Int van Intern
  • Klik op het V-teken helemaal links om al deze leden te selecteren OF klik op het puntje voor de individuele leden aan wie je de mail wil versturen.
  • Klik op OK

Je bent nu weer terug in het Mailing versturen tussenscherm, waarin nu staat hoeveel leden je geselecteerd hebt.

Klik nu op de knop Verder, je komt in het Mailing verzenden tussenscherm (er gebeurt dan nog niets).
In dit tussenscherm geef je de volgende gegevens op:

• naar welk mailadres een testbericht wordt verstuurd een testbericht versturen is verplicht
  • het onderwerp van je mailing; dit zien de ontvangers in hun mail
  • keuze Algemeen of persoonlijk; op Algemeen laten staan
  • keuze afzender van de mail; denk even goed na en slecteer de juiste afzender; dit zien de ontvangers in hun mail

Op dit moment kan je nog steeds Terug zonder dat er iets is verstuurd, je concept wordt dan bewaard met de gekoppelde leden (maar niet met de gegevens van hierboven).

Klik op Test om je mailing te testen; er wordt een bericht naar het opgegeven test mailadres gestuurd en komt weer in het Mailing versturen tussenscherm.
Check het test-bericht bericht. Als het niet naar je zin is ga je gewoon Terug en pas je het concept aan.

Als je nu op de knop Mailing vezenden klikt wordt het bericht daadwerkelijk naar de opgegeven leden verzonden. Dat gaat lekker vlot.
Je kan nu terug naar Concepten

Bij elk lid kan je op het tabblad Contact zien dat hij deze mail heeft ontvangen. .

Nieuwsbrieven

Hoe maak en verstuur je een nieuwsbrief?

Een nieuwsbrief is een speciale vorm van mailing, in die zin dat er gebuik wordt gemaakt van een template.

Ook gebruiken we voor het aanmaken van de nieuwsbrief de visuele editor.

In principe eenvoudig, het komt aan op een goed template

ToDo